با عملیات جوشکاری زیر آب آشنا شوید

از جوشکاری زیر آب با عنوان جوشکاری هایپرباریک نیز یاد می‌شود. این جوشکاری همان فرایند جوشکاری در فشارهای بالا می‌باشد. جوشکاری یکی از دانش‌های کاربردی است که علاوه بر انجام در یک محفظه خشک و تحت فشار، قابلیت استفاده در آب را نیز دارد. این جوش، با نام جوش مرطوب نیز شناخته شده است.

جوشکاری زیر آب

کیفیت جوش‌های خشک نسبت به جوش‌های مرطوب بیشتر است. زمانی که عملیات این عملیات انجام می‌پذیرد، کنترل جوشکار بر روی فرایند جوشکاری کمتر است. همچنین عدم توانایی انجام عملیات قبل و بعد از جوشکاری در جوشکاری مرطوب، کیفیت آن را کاهش می‌دهد. در کنار این موارد، دشواری تشخیص عیوب جوش در زیر آب نیز می‌تواند کیفیت جوش را کاهش دهد. اما چرا از این فرایند بهره برداری می‌شود؟ این نوع از جوشکاری چه مزایایی را در بر دارد؟

هر آنچه که باید از جوشکاری زیر آب بدانید:

در سال 1932 یک متالوژیست روسی اقدام به ثبت اختراع جوشکاری زیر آب نمود. کنستانتین کرنوف با اختراع این نوع از فرایند جوشکاری، تحولی شگرف در زمینه‌ی جوشکاری رقم زد. تا جایی که امروزه شاهد محبوبیت و افزایش موارد استفاده از این جوشکاری در سراسر جهان، هستیم.

این صنعت هم اکنون با وجود پیشرفت دانش و تکنولوژی، در حال رشد و نمو است. هم اکنون در بسیاری از صنایع مهم و اصلی جهان، شاهد بهره برداری از این فناوری برجسته هستیم. اما سوال اینجاست که عملکرد این فناوری چگونه است؟ چطور می‌توان در آب، از جوشکاری بهره برداری نمود؟ در چه صنایعی از این جوشکاری بهره برداری می‌شود؟

چگونگی انجام جوشکاری در زیر آب:

برای انجام این عملیات، نیازمند استفاده از تجهیزات مناسب و کاربردی خواهیم بود. در این فرایند باید از عملیات غواصی استفاده کرد. اغلب این عمل جوشکاری در دریاها و اقیانوس‌ها انجام می‌پذیرد. این جوشکاری از دو روش مختلف قابل بهره برداری خواهد بود.

  • جوشکاری خشک: (این نوع از جوشکاری خود در دو نوع مختلف قابل بهره برداری است. جوشکاری تحت فشار هیدرواستاتیک آب و جوشکاری تحت فشار اتمسفری. در این عملیات، محل جوشکاری با استفاده از محفظه‌ای مناسب، آب بندی می‌شود. این شیوه‌ی جوشکاری از کیفیت بالاتری برخوردار است. اما هزینه‌ی زیادی را در بر دارد.)
  • جوشکاری مرطوب: (در روش جوشکاری مرطوب، دستگاه جوش یا منبع تغذیه بر روی سطح آب قرار می‌گیرد. از این روش فقط در موارد خاص، مانند: تعمیر و یا اتصال فولادهای کم کربن استفاده می‌شود. در این روش جوشکاری از الکترودهای منفی و جریان مستقیم برق استفاده می‌شود. امروزه شاهد افزایش کاربرد این فرایند در بسیاری از صنایع مختلف، هستیم.)
X